آخرین بروز رسانی: 24ام تیر, 1401

بررسی تخصصی انواع ال ای دی های مادون قرمز (IR)

ال ای دی های مادون قرمز (IR) چیست؟

انواع ال ای دی های مادون قرمز (IR) چیست؟

ال ای دی های مادون قرمز (IR) در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

کاربرد های ال ای دی های مادون قرمز (IR) چیست؟

همانطور که در مقاله کاربرد طول موج های مختلف نور ال ای دی بیان شد نور IR بخشی از طیف امواج الکترومغناطیسی است.

کلمه Infrared از دو کلمه لاتین “Infra” به معنای کمتر یا پایین‌تر و کلمه “Red” به معنای قرمز تشکیل شده است و در کل به فرکانس‌های کمتر از فرکانس نور قرمز اطلاق می‌شود. و اصطلاحا به این رنج فرکانسی مادون قرمز گفته می‌شود و با کلمه اختصاری و کوتاه شده IR نشان داده می‌شود.

نور یا امواج IR در طیفی خارج از طیف مرئی قرار گرفته اند و با چشم انسان قابل رویت نیست. ولی برخی از پرندگان و حشرات قادر به رویت این نور هستند. طول موج امواج مادون قرمز از 700 تا 1000 نانومتر را شامل می‌شود.

کاربرد های ال ای دی های مادون قرمز (IR) چیست؟

ال ای دی های IR در صنایع مختلفی کاربرد دارند و مورد استفاده قرار میگیرند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در گذشته استفاده از ال ای دی های IR محدود به یکی دو کاربرد خاص میشد ولی با پیشرفت تکنولوژی، امروزه ال ای دی IR در صنایع متنوعی مانند چشم ماشین، بررسی های امنیتی، دستگاه‌های پزشکی و عکس‌برداری های غیر مخرب و حرارتی و … استفاده می‌شوند.

دوربین مداربسته:

از جمله قدیمی ترین و پرکاربردترین مصارف ال ای دی IR استفاده در دوربین های مدار بسته به منظور ایجاد دید هر چه بهتر دوربین در شب و هوای تاریک می‌باشد.

در دوربین‌های مداربسته معمولا با توجه به میزان برد مورد انتظار دوربین در شب تعدادی ال ای دی IR اطراف دوربین قرار داده می‌شود که در هنگام تاریکی هوا با تشخیص کمبود نور توسط سنسور نور (فتوسل) ال ای دی های مادون قرمز روشن شده و باعث دید هر چه بهتر دوربین در شب می‌شود.

IR_camera

ارتباط بیسیم:

استفاده از ال ای دی های IR در ارتباطات بیسیم بسیار چشم گیر و پر سابقه است. از ال ای دی های IR در فرستنده های مادون قرمز جهت ارسال دیتا به گیرنده استفاده می‌شود.

همانطور که میدانیم ال ای دی ها قادر هستند با فرکانس بالایی خاموش و روشن شوند از این ویژگی ال ای دی ها به منظور ارسال اطلاعات دیجیتال (یعنی ارسال صفر و یک) میتوان بهره برد. ال ای دی IR در کنار این ویژگی از خاصیت نامرئی بون نور ال ای دی برخوردار هستند و امکان ایجاد ارتباط بیسیم را به خوبی فراهم میکنند.

IR

در فرستنده های IR هر بار روشن ال ای دی به منزله 1 منطقی و خاموش شدن آن به منزله صفر منطقی است که توسط گیرنده مادون قرمز قابل دریافت است. این 0 و 1 ها در گیرنده پس از آنالیز دیکد شدن میتواند حاوی فرمان خاصی برای گیرنده مانند روشن شدن تلویزیون و تغییر کانال های آن باشد.

پرژکتورهای IR:

یکی از پر کاربردترین زمینه های استفاده از ال ای دی های IR در پرژکتورهای IR جهت ایجاد دید بهتر برای دوربین های مدار بسته در شب است.

استفاده از پرژکتور های IR در کنار انواع دوبین های مدار بسته باعث ایجاد وضوح بیشتر در تصویر در شب یا مکان های تاریک می شود.

IR

در هنگاه خرید و انتخاب پروژکتورها و بخصوص پرژپرژکتور های IR توجه به دو مولفه زیر بسیار پر اهمیت است و با توجه به آنها انتخاب پرژکتور مناسب انجام می‌شود که عبارتند از:

1- زاویه دید

2- برد نور

زاویه دید به زاویه ای گفته میشود که پرژکتور قادر است آن منطقه را به خوبی پوشش دهد و روشن نماید.

برد یا پرتاب نور میزان مسافتی است که نور قادر به پیمودن در هوا است.

زاویه دید پرژکتور توسط لنز های مختلف مانند 30، 60، 90 و 120 و … قابل کنترل و تنظیم است و برد پرژکتور با توجه به توان پرژکتور و همچنین نوع لنز قابل تنظیم است. پرژکتور های IR از چند وات تا چند صد وات قابل تولید و بکارگیری هستند.

انواع ال ای دی های مادون قرمز (IR) چیست؟

ال ای دی های مادون قرمز در پکیج های مختلف مانند Dip ، SMD و Power LED  و … تولید می‌شوند.

از نظر توان مصرفی و میزان نور تولیدی ال ای دی های IR از چند میلی وات تا چند ده وات را شامل می‌شوند.

ir_LED

از نظر طول موج، امواج IR از 700 تا 1000 نانومتر را شامل می‌شوند.

همچنین برخی از فرکانس های IR پرکاربرد در صنایع مختلف عبارتند از:

700 تا 720 نانومتر (IR)

740 نانومتر (IR)

810 نانومتر (IR)

850 نانومتر (IR) : پر کاربرد ترین نوع ال ای دی IR

940 نانومتر (IR)

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

5 دیدگاه

  1. ستاری 16/07/1400 در 12:17 - پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    بنده نیاز به مجموعه ترکیب نورهای مختلف با طول موج های بین ۲۰۰ نانومتر الی ۱۰۰۰ نانومتر و کنترل شده دارم آیا امکان راهنمایی است

    • Adm1n4ftabn0or 17/07/1400 در 08:39 - پاسخ

      درود بر شما
      مشخصات دقیقتر لازم هست. لطفا داخل واتساپ پیام دهید.

  2. مبهم 12/10/1401 در 19:20 - پاسخ

    سلام مگر چراغ های مادون قرمز رنگشان سرخ نیست؟پس چرا در دوربین ها خاکستری نشان داده میشود؟

    اگر به سوالم پاسخ دهید خیلی ممنون میشم🙏🙏

    • مدیر 13/10/1401 در 09:33 - پاسخ

      درود. نور چراغ مادون قرمز بی رنگ است و با چشم انسان دیده نمیشود. ولی دوربین ها در شب میتوانند این نور را تشخیص دهند و به همین دلیل محیط از رنگ سیاه کامل در شب به خاکستری تبدیل میشود.

  3. حمید 29/09/1402 در 01:37 - پاسخ

    سلام و خسته نباشید خواستم بدونم ال ای دی های درون موس کامپیوتر که نور قرمز مادون قرمز دارند جزو ال ای دی های گیرنده هستند یا نه ال ای دی ساطح کننده ی نور قرمز مادون قرمز معمولی هستن؟